Історія

«Христос недільний» - Фрески, які погрожують пеклом тим, хто працює в неділю

affresco-di-san-pietro-di-feletto-763x1024ІКОНОГРАФІЯ

В незвичній іконографії «Христа недільного» знаряддями Страстей Христових стають повсякденні інструменти ремісників і селян, як попередження проти порушення недільного відпочинку.

Незвична іконографія «Христа недільного», яка сьогодні, як ніколи, є дуже актуальною, розвивається в Італії та Європі з середини ХІV ст. до початку ХІV ст. Мова йде про зображення, яких було досить багато на стінах церков і які мають характер попередження та нагадування про необхідність освячення неділі та святкових днів.

В основі іконографії «Христа недільного» використані деякі типові образи Страстей Христових, тобто зображення Ісуса, що несе хрест, або поясного зображення Христа, який виходить з могили, або зображення Христа, відоме під назвою «П'єта» («Милість»). Ці зображення зазвичай супроводжуються символами самої пристрасті, тобто «зброєю Христа» (Arma Christi), розташованих навколо головної фігури (можна навести відомі приклади з картин Ганса Мемлинга і Фра Анжеліко).

У зображеннях «Христа недільного», проте, в якості Arma зображені робочі та селянські інструменти, які символізують заборонені в неділю та свята види діяльності: такі як долото, зубила, стамески, кліщи, пили, мотики, веретена для прядіння, млинові колеса, човни, винні преси, гральні кості, сцени полювання, тощо.cristo-della-domenica-di-rhazuns-vicino-a-coira-svizzera-684x1024

Сенс зрозумілий: недотримання святості недільного дня через працю прирівнюється до заподіяння Ісусові болю знаряддями Страстей. Отже, слід уникати праці в неділю та свята, оскільки заподіяння такого болю Ісусові веде прямо в пекло. На зображеннях робочі інструменти іноді вражають Христа безпосередньо, в інших випадках вони поєднані рисками з його ранами, або просто розміщені навколо Христа. Цей іконопис, можливо, сягає корінням давніх апокрифів, таких як «Послання на неділю» VІІ ст., про популярність якого в минулому свідчать згадки про нього в друкованих джерелах аж до ХVІ ст.

Іноді, замість центральної фігури Христа, оточеної різними знаряддями праці, на фресці зображена жінка в королівському вбранні. Фрески подібного роду зустрічаються рідко, їх трохи більше десятка, а досліджень на цю тему ще менше. В цих дослідженнях взяла гору тенденція називати зображення жінки в оточенні знарядь праці «Царицею» або «Дівою майстрів» та вважати її свого роду покровителькою або оберігом, тобто чимось таким, що зовсім не пов'язане з «Христом недільним».Mitria-Xto-Dom-intero-1024x943 1

Проте, таємнича жінка швидше за все є персоніфікацією недільного дня. Зображення з цим сюжетом, дуже оригінальне, хоча, на жаль, дуже зруйноване, знаходиться в приході містечка MitriadiNavi (провінція Брешія): при найближчому розгляді можна помітити по обидва боки від жінки в ауреолі, одягненої в червоний плащ, два дияволи і сліди робочих інструментів. Помітні також підкова, інструмент теслі, і деякі інші інструменти, які важко ідентифікувати.

Після Тридентського собору (1545-63 рр.) з'явилася тенденція знищувати подібні фрески. Так сталося, зокрема, з дуже відомими фресками в м. Біелла і Сан-П'єтро-ді-Feletto, недалеко від Тревізо (хоча наказ єпископа не було виконано, і обидва твори,на щастя,дійшли до нас). Точні причини цього єпископського наказу не були роз'яснені церковним керівництвом: можливо, йшлося про загальний процес приведення до порядку релігійних зображень, для запобігання виникненню неконтрольованих форм культу, які іноді вироджувалися у забобони, або про знищення чогось, що просто було чимось недоречним в храмі– таке траплялося особливо у віддалених районах.

Іконографія, про яку говоримо в цій статті, значним чином розвивається в той період, який голландський філософ та історик Й. Хейзинга назвав "Осінню Середньовіччя" (ХІV-ХV ст.). Цей період характеризувався демографічним підйомом, значним розвитком економіки, сплеском уваги до людини, бажанням поставити людину в центрі всього, яке знайде свою кульмінацію в епоху Відродження, але водночас сплеском світскості та послабленням моральних норм.cristo-della-domenica-del-duomo-di-biella-652x1024

Й.Хейзінга дуже влучно пов'язує іконографію «Христа недільного» з фламандським живописом ХV-ХVІ ст., а саме, з феєричними полотнами Брейгеля та суворо застережливими картинами-притчами Босха, художників, які стали дуже відомими, і які дуже схоже відобразили ідеї, притаманні «Христу недільному», незважаючи на те, що фрески «Христа недільного» були виконані анонімними авторами і мали низьку художню цінність, але вони були не менш ефективними в переданні дуже конкретного послання.figure-umane-e-diavoli-assediano-il-cristo-nellimmagine-di-ortisei-1009x1024

Стаття Альберто Дзайни

Переклад: Ольга Волинець

Джерело: stilearte.it

 
 
 

Авторизація

Підписатись на розсилку