Історія

Франція: ясла Христа прописали в законі

vertepДо Різдва ще півтора місяці, а вулиці і площі французьких міст вже починають готуватися до самого довгоочікуваного свята року.

У найближчі дні у вітринах магазинів, готелях, на вокзалах, не кажучи вже про церкви, повинні з'явитися різдвяні ясла з євангельськими персонажами, оточуючими немовлятко Ісуса, — Дівою Марією, Йосипом, домашніми тваринами та волхвами, які наочно розповідають історію народження Христа. Як повідомляє британська The Telegraph, 9 листопада, відбулося заключне засідання Державної ради, вищої судової інстанції в адміністративних справах, на якому було прийнято рішення, яке надає право встановлювати напередодні Різдва традиційні різдвяні вертепи та іншу святкову символіку в громадських місцях — у вітринах магазинів, в готелях, на вокзалах і т. д. Таким чином, завершилася майже дворічна дискусія, ініційована Національною федерацією вільної думки» (фр. Fédération Nationale de la Libre) — громадською організацією, яка об'єднує в своїх рядах атеїстів і антиклерикально налаштованих громадян.

Заборона на Різдво

Приводом для початку суспільної дискусії стало рішення міського суду у французькому Нанті, винесене в переддень Різдва 2014 року. Тоді судді вирішили, що різдвяний вертеп, встановлений у міській мерії міста Ла-Рош-сюр-Йон, порушує закон про відокремлення держави від Церкви, а також «загрожує релігійній нейтральності» Франції як світської держави. Противники різдвяної символіки обґрунтовували свої претензії тим, що закон, прийнятий в 1905 році, забороняє «демонструвати релігійну символіку в публічному місці».

Прийняте судом Нанта рішення стало прецедентом і спричинило низку аналогічних судових постанов в інших містах Франції — Безьє, Мелене та інших. Однак ці рішення призвели до зворотного результату: багато керівники міст і органів місцевого самоврядування заявили, що сцени з фігурками Діви Марії, Святого Йосифа і немовлям Ісусом в яслах відображають християнський грунт французької культури, і вертепи почали робити в меріях багатьох інших міст, де їх раніше не встановлювали.

Опитування, яке у 2014 році провела газета Le Parisien, засвідчив, що з 12 тисяч читачів 86% опитаних виступили за збереження вертепів у державних установах. Наталі Костюшко-Морізо (Nathalie Kosciusko-Morizet), правнучка Тадеуша Костюшко і друга особа в опозиційній правоцентристській партії UMP, тоді заявила, що прихильники відокремлення релігії від держави не повинні бути такими агресивними. «Не треба продовжувати релігійні війни війнами за секуляризм», — закликала вона. Надін Морано (Nadine Morano), член правого крила у французькому парламенті, додала: «Світськість не повинна вбивати нашу країну, наше коріння і наші традиції». Марін Ле Пен (Marine Le Pen), лідер крайньо правої партії «Національний фронт», охарактеризувала заборону як «дурну і недалекоглядну».

Суперечки навколо різдвяної символіки збіглися з часом з хвилею невдоволення, яка виникла в середовищі французьких мусульман після того, як в країні законодавчо було введено заборону на носіння паранджі в громадських місцях. Французький уряд намагався знизити напруженість у відносинах з мусульманами, і експерти відзначали, що спроби заборони різдвяних вертепів частково служили цій меті.

Різдвяний вертеп: релігійний символ або атрибут культурної традиції?

Зрештою на розгляд Державної ради було винесено питання в наступній формулюванні: «Чи є різдвяний вертеп релігійним знаком чи символом, встановлення якого в громадському місці заборонено відповідно до закону від 9 грудня 1905 року, гарантує дотримання принципу секуляризму?» У жовтні 2016 року відбулися консультації 17-ти суддів — членів Державної ради з незалежними експертами. Одна з них, Орелі Бретонно (Aurélie Bretonneau) прийшла до висновку, що різдвяні вертепи можуть бути встановлені в громадських місцях при дотриманні ряду умов. На думку О. Бретонно, для «систематичного заборони» різдвяної символіки немає ніяких підстав, оскільки в сучасному французькому суспільстві вертепи поступово втрачають свій релігійний зміст і служать майже виключно «декоративним елементом свята Різдва». Однак вона додала, що різдвяний вертеп ні в якому разі не може використовуватися як «акт визнання релігійної віри» — в поєднанні з громадськими молитвами або політичними виступами «на підтримку відновлення [традиції святкування] Різдва в рамках католицької традиції». В результаті ці рекомендації були покладені в основу прийнятого рішення. Після кількох засідань, які проходили протягом декількох тижнів, Державний рада, зрештою оголосила напередодні вердикт, який аналітики називають компромісом. У відповідності з винесеним рішенням, муніципалітетам та іншим аналогічним публічним місцям надано право влаштовувати різдвяні ясла за умови, якщо вони будуть носити, як сказано в постанові, виключно «культурний, мистецький та святковий характер» і не будуть свого роду інструментом прозелітизму, акціями, де акцент робиться на їх релігійній складовій.

Різдвяні ясла по-французьки: вісім століть історії

Вважається, що традиція встановлення різдвяних ясел і вертепів — креш (від франц. crèche — різдвяні ясла) існує з XIII століття, коли Франциск Ассизький почав відтворювати в покинутому хліві сцени Різдва, у яких брали участь люди і тварини. Центром виникнення цього благочестивого звичаю називають Прованс — область на півдні Франції. З кінця XVIII століття різдвяні ясла стали з'являтися в кожному будинку, і ця провансальська традиція дуже швидко поширилася по інших регіонах країни. У Провансі ясла являють собою дві майже ніяк не пов'язані за змістом декорації, одна з яких ілюструє життя місцевої громади з будинками, колодязями, пекарнею, водяним млином, снігом, ялинками, оливковими деревами і неодмінною з ілюмінацією на небі, а друга — хлів з немовлям Ісусом, Дівою Марією, Йосипом, ослом, биком і Віфлеємською зіркою.

Традиція міцно увійшла в сімейне життя жителів Провансу, де сантон (фігурка святого) передається від батька до сина. Слово «сантон» походить від провансальського «santoun», що означає «маленький святий». Всі сантони виготовляються за допомогою спеціальних форм, що зображують численних популярних в Провансі персонажів, які майстер ретельно просушує перед тим, як покрити лаком. Потім форми заливаються гіпсом, рідше смолою. Після чого по контурах і біля основи сантона прибирає все зайве і знову поміщає фігурку в форму і залишає сушитися в темному місці, потім знову видаляє все зайве, але вже у сухої фігурки. Фігурки розфарбовуються вручну гуашевими фарбами: спочатку наносяться світлі кольори, наприклад, на обличчя, а потім більш темні. Раніше французькі ремісники виготовляли ці фігурки протягом року, і крім святого сімейства, пастухів і Марії, часто створювали фігурки місцевих сановних осіб. Фігурки були яскравими і різнобарвними, і відразу привертали погляд, і їх ливарні формочки передавалися з покоління в покоління. Фігурки продавалися протягом грудня на щорічних різдвяних ярмарках у Марселі та Ексі. Першим великим сантоном стала скульптура марсельського майстра Ланьеля, яка досі зберігається в Музеї Старого Марселя. Існують сантони трьох основних розмірів: маленькі, висотою близько 1-3 см, традиційні — завбільшки з великий палець і великі, які досягають 18-20 см. Для деяких з них, як правило, для сантонів великого розміру, виготовляються спеціальні костюми. Образ кожного сантона найчастіше тісно пов'язаний з фольклором або місцевими традиціями. Поширені сантони — наприклад, щедрий пастух, що пропонує ягнятко, або жінка з чорною куркою. Серед фігурок представлені всі професії минулого століття, в загальній складності близько п'ятдесяти цікавих персонажів. До найбільш поширених відносяться Рустидо (Roustido) — симпатична дама з червоним парасолькою, яку тримає її чоловік, Бартомью (Bartomiou) — затятий п'яниця в довгій бавовняної шапці, який дарує немовляті Ісусу сушену тріску, Писташи (Pistachié) — простак з ослом, що віз мішки пшениці, Лу Раві (Lou Ravi) — городянин, який тягне руки до неба в знак обожнювання, пекар з кошиком із коржиками в руках, торговки часником, рибою, батраки з ліхтарями в руках, рибалки з мережею через плече, уклінні персонажі, котрі моляться та інші.

Джерело - Сибирская Католическая газета

 

По темі:

Французький суд засудив політика за біблійні слова про гомосексуальну поведінку

Папа єпископам Франції: відкрийте шляхи надії і милосердя

Християн викинули з храму


 
 
 

Авторизація

Підписатись на розсилку