Інтерв'ю

Нове прочитання давніх піснеспівів: концерт сучасної духовної музики в Києві

mariologia4 червня 2017 року в київському храмі святого Олександра відбувся концерт вокального ансамблю «Alter Ratio». Традиційні тексти богородичних антифонів, якими й сьогодні молиться Католицька Церква до Діви Марії, прозвучали в незвичній сучасній інтерпретації.

Слухачів вразив і сам репертуар, і гармонійне поєднання професійних голосів хористів з екзотичними музичними інструментами, серед яких були вібрафон, литаври, гобой, арфа, тибетські співочі чаші. Розповісти про ансамбль і поділитися враженнями від концерту КМЦ попросив диригентку й художню керівницю ансамблю Ольгу Приходько.

– Пані Ольго, як народилася ідея подати традиційні піснеспіви Католицької Церкви в такий осучаснений спосіб?

Важко відстежити момент народження ідеї, але коли вона приходить, ти відчуваєш, що так має бути. Треба уточнити, що осучаснені були не піснеспіви, тобто мелодії григоріанських хоралів, а саме тексти. Молитви до Діви Марії були «промовлені» сучасною для слухача музичною мовою. Так композитори підкреслили, що ці молитви актуальні, необхідні та співзвучні переживанням сьогоднішньої людини.mariol 2

– На 4 червня припала урочистість Зіслання Святого Духа. Чому Ви вирішили дати марійний концерт саме в цю урочистість?

Вибираючи день для концерту, ми не думали про збіг тематики й урочистостей. Насамперед концерт – це мистецька подія. Але цей особливий день, Зіслання Святого Духа, дав нам додаткові сили творити й дарувати людям радість краси Божого творіння.

– З яких частин складалася програма концерту?

На концерті прозвучали деякі композації з нового альбому «Alter Ratio» «Mariologia». Програма складалася з творів усіх чотирьох композиторів, які писали музику для альбому. Щодо розташування, то, по-перше, було відтворено, за одним винятком, послідовність читання цих молитов («AlmaRedemptorisMater», «AveReginaCaelorum», «ReginaCaeli» і «SalveRegina») протягом літургійного року. По-друге, це інтиуїтивний вибір, побудований на музичних відчуттях.mariol3

– Після Другого Ватиканського Собору григоріанський спів майже вийшов з ужитку, особливо в дієцезіальних храмах. Сьогодні традицію григоріанських піснеспівів підтримують лише окремі ордени та спільноти Католицької Церкви, зокрема домініканці, а звичайні віряни слабо орієнтуються в латині й майже не співають давніх текстів під час літургії. Чи Ви не боялися, що слухачі концерту, серед яких було чимало світських людей, навряд чи зрозуміють, що саме й чому лягло в основу альбому й концерту «Mariologia»?

Ми, навпаки, прагнули знову привернути увагу до цих текстів. Молитви, вербальна основа григоріанських піснеспівів, стали основою для сучасних музичних творів. Це нова музика, яка звертається до слухача ще й через стародавні молитви.

Маю наголосити, що треба відрізняти музику літругійну, тобто ту, яка супроводжує богослужіння, від концертної музики, написаної на канонічні тексти – наприклад, марійні антифони. Концертні твори на канонічні тексти – це, перш за все, мистецтво, натхнене молитовними текстами. А мистецтво проникає в наші серця й душі незалежно від рівня воцерковленості й часто допомагає краще зрозуміти Божі замисли.mariol4

– Як, на Вашу думку, публіка сприйняла концерт? Чи була вона готова до того, що почула – до манери виконання, до текстів, до сенсу, що містилися у текстах?

На концерті були дуже різноманітні слухачі: від професійних музикантів до простих вірян. Так само була різною й музика. Упевнена, кожен знайшов у ній щось близьке для себе.

***

Про враження від концерту КМЦ поцікавився у деяких слухачів.

Інна, Київ: «Це скоріше не музика, а музичні картини. Сподобалося багато частин цієї картини, замальовок. Але загалом вважаю, що наша публіка до цього ще не готова. Ця музика не для всіх, не для кожного».

Сергій, Київ: «Цікава музика. Цікавий підхід до релігійних текстів і їхня музична інтерпретація. Мені дуже сподобався рівень виконання, адже це технічно дуже складні речі – велику повагу викликає здатність виконавців передати їхню суть. Незвичний інструментальний склад вдалося чудово узгодити та примирити в анжаруваннях, тож усе це було дуже приємно чути й відчувати. Мені навіть спало на думку, що, можливо, саме так має виглядати, так має звучати релігійна музика в майбутньому, далекому чи близькому».

Людмила Байда, керівниця жіночого хору «Павана», Київ: «Надзвичайно сильний концерт. Це молода когорта диригентів, які шукають свій напрямок разом із новими молодими композиторами. На мій погляд, саме за такими прогресивними молодими диригентками – майбутнє. Із ними наші сучасні молоді композитори зможуть ще за життя почути свою музику, тому що молодь узагалі відважна, розумна, наполеглива й цілеспрямована. Це дуже гарний початок, за яким можна чекати неабиякого розвитку. Та й узагалі, дуже вдала атмосфера католицького храму, де звучить музика, яка пробуджує внутрішній неспокій за зовнішнього спокою. Нібито зовні нічого активного й не відбувається, проте всередині – хвилювання, боротьба духа й думки, і не покидає запитання: хто перемагає? Ніхто, бо боротьба триває, і це відчутно в музиці. І наприкінці – не звичний геппі-енд, а промовисті три крапки».

Матеріал підготувала Вікторія Семенова, КМЦ

Фото: Микита Бурковський


 
 
 

Авторизація

Підписатись на розсилку