Літургія

З Воскресінням Господнім - все інакше...

523691 Angelico noli me tangere 51Христос Воскрес! Ось, фундамент нашої віри! Ось, воскрес наш Відкупитель!

Світло і радість, які в нас напевно найбільше асоціюються зі святом Воскресіння Господнього, не змінюють однак того факту, що внутрішній зміст цього дня нам важче зрозуміти аніж якогось іншого. З Різдвом Христовим все набагато легше. Можемо собі уявити родину, яслі,

народження, тому що це все належить до нашого щоденного досвіду. З Воскресінням Господнім все інакше…

Тут Бог не вступає у відоме нам життя, але виходить за його границі, входячи до нового

простору поза межею смерті. Він не йде вже за нами, але перед нами, освітлюючи нам

невідомий простір, закликаючи Його наслідувати. Нам самим важко уявити те, чого жоден з нас не досвідчив. Воскреслий же Христос приходить до нас не з оповіданнями про якість видіння чи марива, але з тим, що Він приготує нам помешкання (пор. Йо 14, 23).

Пасхальну ж Таємницю Воскресіння Господнього Свята Церква намагається нам представити

за допомогою мови символів. Два великі символи домінують у Пасхальній Літургії: світло і

вода. Тих, які очікують у пасхальній ночі у темному храмі на пасхальне світло, повинно

огорнути переконання, що Бог знає вже цю темряву. Посеред неї запалив своє світло – Світло

Христа. Так само, як вогняний стовп у пустелі провадив вибраний народ до Обіцяної Землі,

провадив народ, який був у неволі до свободи, так само зараз Христос бажає провадити кожного з нас до життя вічного, до нашого воскресіння. Саме темрява дає нам можливість оцінити важливість світла1.

Другим важливим символом Пасхальної Літургії є вода. Вона символізує багатства землі.

Пасхальна ніч нам хоче немов сказати, що існує джерело води, яке стоїть над усіма джерелами, джерело пробитого Серця Христа. Під час Хрещення плине це джерело з Ісусового Хреста, як потужна ріка благодатей для всієї Церкви. У цьому Таїнстві сам Господь бере нас за руку і показує нам дорогу свободи від гріха, нашої неволі. Кожне Хрещення, по суті уприсутнює тут і зараз зміст Пасхи. Отже, щорічне святкування Воскресіння Господнього є для нас закликом повернення до нашого Хрещення, до віддання себе у руки Христа, який бажає нас провадити до світла. Відновлення хрестильних обітниць, а тим самим правдива Пасха, яка є визволенням, полягає на поновному прийнятті істини цієї правди віри, що ми є визволені Христом з пут смерті. Напевно, що існує тут небезпека, яка загрожує кожному – можемо втратити відвагу.

Однак в цій пасхальній годині просімо воскреслого Христа, щоб освітив темряву цього світу,

щоб і ми не боялися бути тими, які будуть допомагати Йому освічувати всі куточки та серця

людей. Господь не створив нас для поневолення, але свободи. Він не бажає, щоб ми ставали

пеклом одні для одних, але щоб у Ньому знайшли небо. Помітили Його також у наших ближніх

і таким чином сталися для себе небом. Завдяки цьому блиск неба може вже появитися тут на

землі. Воскреслий Христос постійно протягує нам руку 2. Не біймося Йому простягнути свою.

Тому, котрий воскрес, який прикладом свого життя показує нам, людському роду, до чого і кого ми покликані. Через Таїнство Хрещення ми вщеплюємося до Його містичного Тіла. І Він своєю присутністю та любов’ю наповнює все.

Так насправді, у нашій вірі у Воскресіння Господнє йдеться по суті про те, чи Бог існує чи Його

не має. Не йде мова про якесь чудо, що сталося більше 2 тисяч років тому. Віра у Воскресіння, прийняття цього факту, остаточно є вірою в те, що Бог насправді існує, і об’явився настільки могутнім, що будучи Богом, може сягнути до нашої людської історії. Воскресіння є справджуючим критерієм правдивості нашої віри у Бога, який є Богом живих і є володарем життя і цього світу. Він воскрес, цей факт змінив світ, як насамперед змінив дванадцятьох нерішучих та сумнівних чоловіків. І ми цим фактом живемо, без нього би наша віра, наше свідоцтво про Христа не мало б значення і сили. Це значить, що ми віруємо у вічне життя і живемо для Нього. Слова про життя вічне сьогодні дуже важко почути, однак саме воно робить людину великою, багатою і надає їй надію та разом з цим і відповідальність. Воскресіння Господнє повинно бути для нас переломом, щоб ми знову без тривоги та з радістю жили для життя вічного і давали про нього свідоцтво у цьому світі 3.

о. Сергій Павліш, СМ.

 

1 пор. JOSEPH KARD. RATZINGER, Patrzeć na przebitego, Wydawnictwo Salwator, 2008, стор. 104-106.

2 Тамже, стор. 115-120.

3 пор. JÓZEF KARDYNAŁ RATZINGER, Służyć prawdzie, Księgarnia św. Jacka, Poznań, 1983, стор. 110.


 
 
 

Авторизація

Підписатись на розсилку